Dzisiaj zajmę się opisem tworzenia szyfrowanych PDF–ów z dowolnego programu działającego pod Windows.
Potrzebne będzie darmowe narzędzie PDF Creator, które jednak jest nieco upierdliwe w zakresie wciskania niechcianego oprogramowania, dlatego z uwagą należy przejść proces jego instalacji.
Instalacja PDF Creatora
Program można pobrać bezpośrednio od producenta: https://www.pdfforge.org/pdfcreator i osobiście radzę korzystać z tego źródła dla bezpieczeństwa.
Na głównej stronie należy wybrać przycisk DOWNLOAD (sam program później będzie już po polsku).
Następnie zaprezentowane będą 3 wersje, z czego darmowa jest tylko jedna, najuboższa, ale wystarczająca do typowych zastosowań.
Przy instalacji program będzie próbował wmusić instalację płatnego programu PDF Architect, dlatego uważnie przeglądam wszystkie kroki instalacji i już na samym początku odznaczam instalację PDF Architecta.
To jednak nie wystarcza, bo w kolejnych krokach pojawia się kolejna reklama PDF Architecta, a myszka sama ustawia nad przyciskiem INSTALUJ. Należy świadomie wskazać NIE, DZIĘKUJĘ. Inaczej program zostanie wmuszony pomimo wcześniejszej odmowy.
To nie koniec przyjemności, na zakończenie instalacji pojawia się kolejna reklama, tym razem darmowego (ale nie do każdego użytku!) programu antywirusowego. Osobiście nie ufam tak wmuszanym programom, dlatego zawsze konsekwentnie pomijam ich instalację. Tym razem przyciskiem SKIP.
Na szczęście to koniec przykrych niespodzianek i program zainstalowany.
Tworzenie profilu z opcjami szyfrowania
Zanim będę używał programu, jednorazowo utworzę jeszcze profil z właczonymi opcjami szyfrowania.
Na pulpicie znajduje się ikona programu, która uruchamia ustawienia.
W oknie z ustawieniami wybieram zakładkę PROFILE, a następnie DODAJ na górze tej zakładki.
W nazwie profilu wpisuje dowolną przyjazną nazwę, np. Szyfrowane PDFy i zatwierdzam ten profil,
W głównym oknie sprawdzam na górze czy na pewno aktywny jest nowoutworzony profil, a następnie po lewej wybieram opcję BEZPIECZEŃSTWO i aktywuję w niej SZYFROWANIE. Po prawej aktywuje się opcja [ ] WYMAGAJ HASŁA.
Poniżej dostępne są 3 poziomy szyfrowania, przy czym najbezpieczniejszy dostępny jest tylko w wersji płatnej. Moim zdaniem wersja średnia do większości celów jest wystarczająca.
Mogę również ustawić hasło szyfrowania. Jeżeli tego nie zrobię, przy każdym tworzeniu PDF program zapyta o hasło.
Można więc wybrać przycisk USTAW HASŁA i zapisać na stałe jedno hasło. Pomoże to przy tworzeniu dużej liczby PDF-ów szyfrowanych tym samym hasłem. Nalezy jednak pamiętać o odpowiednio częstej zmiane hasła, zależnej od przyjętej polityki bezpieczeństwa.
W oknie, które się pojawi, można ustalić 2 hasła. Jedno główne, do edycji dokumentów (istnieją programy pozwalające na zmienianie treści dokumentu), a drugie do typowego przeglądania i drukowania.
Progam ładnie wyjaśnia znaczenie haseł w opisie pod tymi okienkami. Warto przeczytać ten komunikat.
Po zatwierdzeniu hasła nie pozostaje nic innego, jak zapisać profil.
Konfiguracja zakończona.
Szyfrowanie PDF–ów z dowolnego programu
Dowolny program potrafiący drukować dokumenty może posłużyć do stworzenia szyfrowanego PDF-a (a w zasadzie to także i nieszyfrowanego) na podobnej zasadzie, jak opisana poniżej.
Ja posłużę się na początek Wordem.
Oczywiście dokument z Worda i Excela można zaszyfrować bezpośrednio, tak jak to opisałem w artykule Szyfrowanie plików Word, Excel, Writer i Calc, jednak czasami potrzebne jest stworzenie pliku PDF, który nie będzie już poddawany edycji. Wtedy można skorzystać z przycisku PLIK na górze Worda lub skrótu klawiaturowego Ctrl+P (Drukowanie).
Teraz pozostaje odnaleźć wśród drukarek zainstalowany wcześniej PDFCreator. Analogicznie w Excelu czy którymkolowiek potrafiącym drukować programie.
Po chwili przetwarzania pojawi się okno programu, w którum istotne są trzy elementy:
- Nazwa pliku: tu należy nazwać tworzonego PDF-a wg własnego uznania.
- Katalog: tu należy wskazać gdzie będzie on zapisany
- Profil: tu nalezy wybrać utworzony wcześniej profil z aktywnym szyfrowaniem.
Po naciśnięciu ZAPISZ może pojawić się pytanie o hasło, o ile nie zostało ustalone wcześniej w ustawieniach profilu.
Na zakończenie program wyświetla podsumowanie, w którym dostępna jest nawet opcja wysyłki e-mailem (była też dostępna wcześniej), jednak sam program jako taki nie obsługuje wysyłki poczty elektronicznej, jedynie wywołuje domyślny program pocztowy zainstalowany w systemie i dołącza plik PDF do załącznika. Stanowi to pewną wygodę, jednak konieczne jest wcześniejsze właściwe skonfigurowanie programu pocztowego.
Na tym akcja szyfrowania się kończy.
Szyfrowanie istniejących PDF-ów
Aby zaszyfrować już posiadany plik, należy postąpić analogicznie jak wyżej, po prostu wydrukować jego treść do kolejnego PDF-a, tak samo jak poprzednio.
Otwieram plik w programie Adobe Reader, naciskam Ctrl+P.
W oknie ustawień drukowania wskazuje PDFCreator i dalsze kroki są identyczne, jak poprzednio.